کد مطلب:210705 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:145

کتب مهم جابر
مختار رسائل جابر بن حیان بیست رساله و مقاله در فنون مختلفه حكمت - صنعت و اصطلاحات خاص كیمیاوی چاپ مصر 1354 قمری در 559 صفحه به تصحیح پ - كراوس [1] .

كتاب اخراج ما فی القوه الی الفعل.

كتاب الحدود.

كتاب الماجد.

كتاب الاحجار.

كتاب میدان العقل.

كتاب خواص الكبیر - خواص الصغیر.

كتاب السر المكنون - تجمیع - تصریف - المیزان الصغیر - السبعین - الخمسین



[ صفحه 155]



البحث - الریاض الكبیر خطی در اصول صنعت كیمیا نسخه خطی متعلق به آستان قدس رضوی به شماره ی 5768 وقف حاجی قائم مقام مؤلف ابی موسی جابر بن حیان صوفی طرطوسی در 140 صفحه

مؤلف گوید مسائل كیمیا را مشروحا در 112 كتاب نوشتم و از حیوان شروع كردم و بعد از نبات و جماد و سپس در كمال علمی انسانی قرار دادم تا از آن بهره مند گردند و پس از نوشتن كتاب را به استاد خود جعفر بن محمد صلوات الله علیه و رضوانه ارائه دادم امام فرمود:

یا جابر عنیت البارحه بابكار الناس فكنت مرة علی صواب و مرة علی خطاء علی مقدار ما كنت اخطأ و اصیب.

مصححات افلاطون تفسیر جابر بن حیان طبیعی دان معروف و شاگرد امام صادق (الفهرست ص 502) نسخه خطی آستان قدس شماره 5770 در 44 ورق در سال 1273 نسخه نوشته شده و از نفایس كتب است این كتاب را بدون رمز نوشته است.

محمد بن مسمون بن عمران مراكشی جمهری غلام و شاگرد او بوده و او نوشته این كتاب از جابر است كه كیمیای افلاطون را تفسیر نموده عمل جابر مؤید علم او بوده و علم را با عمل توأم داشته و آموخته و كسانی كه خواسته اند علم را بدون عمل فراگیرند اكثر در وقفه و تعطیل افتاده و به رنج و مشقت مبتلا شده اند زیرا مقدار حرارت - مقدار درجه فلز اندازه تناسب تجزیه و تحلیل زمان - مكان - شرایط عمل - در توالی و تواتر و تفره در غیرعمل مجهول است و برخی لغات را نمی توان با ترجمه حل كرد مثلا تكلیس تصعید الفلز ترجمه ندارد مثلا این عبارت را كه می گوید:

الثالثه - التی طولها ثلثه اخبار تكون فتحها اربع اصابع و اقل من شهر اسفلها الی رأسها لأضیق فیها من اولها الی آخرها فاذا احكمت ذلك یا اخی فلیكن عندك من كل منها جماعة فانك لا تأمن ان یصیب احدهن شی ء فینقطع علیك العمل ثم انك لتحتاج فی بعض الاعمال ان تنقله من الة الی مثلها فلابد صرورة من اتخاذ مثلها و ان یكون معدة عندك اسرع للعمل فاعمل علی ذلك والسلام [2] .

در این عبارت امكان ندارد مطلب بدون عمل حضوری انجام گیرد درست مثل آن است كه یك شیمیست بخواهد درس شیمی بدون عمل در لابراتوار و آزمایشگاه بدهد هر چه بخواهد اسامی ظروف و اصطلاحات و اندازه ها و اوزان مخصوص و اسامی ادویه و داروهای الوان و ملون را شرح دهد ممكن نیست شاگرد چیزی بفهمد و لذا كتب جابر برای كسی كه



[ صفحه 156]



به اصطلاحات و لغات مصطلحه آشنا نباشد و دست به دست - سینه بسته - آزمایش در آزمایش آموخته نشده باشد بدون تردید اثری ندارد.

و اما بحث دوم اینكه برخی از تعلیمات او رموز و مفاتیحی داشته كه به كلی قابل فهم نبوده جز برای شاگردانش و از آن گذشته لغات و اصطلاحات قابل ترجمه نیست مثلا می گوید از زیبق نود عمل اصلی انجام می دهیم یقینا بدون حضور آزمایشگاه و وسایل عمل نشان دادن و ترتیب و شماره و احصائیه و آثار هر یك از این اعمال غیرقابل فهم است.

جابر در همین كتاب می گوید من كتاب افلاطون را كه خواندم نمی فهمیدم آن را بردم خدمت سید و استاد خود و او به من تعلیم فرمود و اسرار و رموز را عملا به من یاد داد كه چنین كن و چنان كن و من ابزار و آلاتی كه تهیه كردم نشان امام می دادم و دستور عمل می گرفتم تا تمام آنچه افلاطون عمل كرده بود به اضافه آنچه سید به من آموخت خوب فراگرفتم.


[1] وفيات الاعيان ابن خلكان ج 1 ص 1351 - 12 - كشف الظنون ج 2.

[2] نقل از تفسير مصححات افلاطوني نسخه خطي چاپخانه آستان قدس رضوي به شماره 5770.